آرین آرین ، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه و 4 روز سن داره

مامان از کودکی هام بگو

کم خونی در نی نی های همسن تو

1389/11/26 8:31
نویسنده : مامان نسترن
1,337 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

فرشته مامانی سلام

آفرین پسرم مدتیه که غذا خوردنت شده مثل  روزای اولیکه غذای کمکی روشروع کردم.

متوجه شدم دوست داری با من وبابایی بشینی کنار سفره  تا اشتهای خوردن داشته باشی.

عاشق تنوع غذایی هستی. مثلا دیروز ناهار واسه اولین بار شوید پلو با ماهی خوردی.

امروز یه سرچی کردم سایتها رو یه نوشته پیدا کردم راجع به کم خونی وفقر آهن کودکان. مفید بود واسم .

بخون عزیزم:

در آغاز بايد به نوزاد غلات داد چون سرشار از آهن هستند. گلابى و هويج نيز حاوى آهن هستند. اما اگر كودك بدغذا بوده و اين غذاها را مصرف نكند مبتلا به كم خونى مى شود.
كودكان در معرض خطر
حتى اگر كودك شما در شش يا دوازده ماهگى مبتلا به كم خونى نباشد، ممكن است در دو سال آينده دچارفقر آهن شود.

سنين پس از نوزادى يعنى كودكى نيز دوره پرخطرى از حيث كم خونى است و اين بدان دليل است كه بيشتر كودكان ديگر قطره آهن نمى خورند -

دريك سالگى به كودكان شير پاستوريزه داده مى شود - و آنها معمولاً از خوردن غلات و حبوبات سرشار از آهن امتناع مى كنند.
در اين سن اشتهاى كودك كم مى شود زيرا رشدش كند مى شود و كودك ممكن است به جاى خوردن غذاهاى متنوع فقط شير و مايعات بخورد. اين خود مشكل بزرگى است زيرا
شيرگاو نه تنها آهن ندارد بلكه كليسم موجود در آن مانع جذب آهن مى شود. (اشتباهی که من کردم واااااای)

به علاوه، با پركردن معده كوچك كودك با شير و مايعات ديگر، جايى براى غذاهاى سرشار از آهن و ديگر موادمغذى باقى نمى گذارد.

كودكان از جهات ديگرى نيز ممكن است مبتلا به كم خونى شوند از جمله بازى با كودكان ديگر! چون مى توانند عفونتهاى تنفسى را به هم انتقال دهند. عفونت تنفسى و مقدار زياد سرب در خون (كمبود آهن، جذب سرب را افزايش داده و مسموميت با سرب نيز خطر ديگرى است كه كودك را تهديد مى كند) مى تواند موجب كمبود آهن شود.

دكتر ادن مى گويد: «كودكان كمى هستند كه راضى به خوردن سبزيجات سبز حاوى آهن مى شوند و به همين دليل كمبود آهن در اين سنين شايع است.»
پيشگيرى از كم خونى
خوشبختانه، راههاى زيادى وجود دارد كه والدين مى توانند با توسل به آنها احتمال ابتلاى كودكشان را به اين عارضه كاهش دهند. مصرف مقدار مناسب آهن در نوزادان ۷ تا ۱۲ماهه، يازده ميلى گرم و براى كودكان يك تا سه ساله، ۷ميلى گرم است.

روش مناسب براى تأمين آهن بدن كودك، تشويق كودك براى خوردن غلات و حبوبات است.

به خاطر داشته باشيد وقتى كه دادن غذاهاى جامد به كودك را آغاز مى كنيد نبايد حبوبات را هنگام صبحانه به او بدهيد چون هنگام عصر يا غروب بيشتر از آنها لذت مى برد.

به علاوه به او گوشت نيز بدهيد.

در حدود ۸ يا ۹ماهگى كه كودك ميوه و سبزيجات را مى خورد مى تواند گوشت نيز مصرف كند.

گوشت بهترين منبع آهن است. هر ۹۰گرم گوشت، ۳‎/۲ميلى گرم آهن دارد. گوشت مرغ (گوشت سفيد، ۱‎/۲ميلى گرم و گوشت قرمز ۱‎/۱ميلى گرم آهن دارد) همچنين حاوى «هيم» است كه يك آهن حيوانى و بسيار مفيد است.

سبزيجات غنى از آهن شامل سبزيجات برگدار مانند اسفناج (يك دوم فنجان، ۳‎/۲ميلى گرم آهن دارد)

و دانه هايى مانند لوبيا چشم بلبلى (۱فنجان، ۱‎/۸ ميلى گرم آهن)، مى شود.

هر پنج عدد زردآلوى خشك شده۱‎/۶ميلى گرم آهن دارد. زردآلود را به قطعات كوچكى تقسيم كنيد كه باعث خفگى كودك نشود و ويتامين C موجود در مركبات و ديگر غذاها، جذب آهن را افزايش مى دهد

و طالبى و پرتقال را ريز كرده وبه عنوان ميان غذا به كودك بدهيد.

پس از يك سالگى به كودك غذاهاى حاوى آهن مانند گوشت، سبزيجات سبز تيره و ميوه بدهيد.

يك متخصص تغذيه كودك مى گويد: «بيشتر دانه ها مانند گندم خالص، نان و پاستا نيز حاوى آهن هستند از آنها زياد به كودك بدهيد. ۵۰گرم كشمش ۰‎/۸ميلى گرم آهن دارد كه به عنوان يك ميان وعده عالى است.

به علاوه، به طور جداگانه از غذاهاى حاوى آهن، به او شير نيز بدهيد و به ياد داشته باشيد كه كودكان نبايد بيش از ۲۴انس (حدود ۷۰۰گرم) شير در روز مصرف كنند.

اگر كودك شما بد غذا و بهانه گير است، غذاهايى را كه دوست ندارد مدام به او ندهيد بلكه مكرراً آن را به اشكال مختلف به او بدهيد. مثلاً اگر كودك شما گوشت دوست ندارد به او آب گوشت را بدهيد.

كودك دوساله اى كه پرتقال نمى خورد، اگر مادرش آن را به اشكال مختلف برش دهد احتمالاً آن را امتحان خواهد كرد. عدس نپخته (يك چهارم فنجان، ۱‎/۶ ميلى گرم آهن دارد) و اسفناج (۱‎/۶ ميلى گرم آهن) يا كلم بروكلى (۰‎/۴ميلى گرم آهن) اگر با سس سرو شود شايد اشتهاى كودك را برانگيزد.
مكملهاى آهن
علاوه بر تعديل رژيم غذايى كودك، پزشك شما ممكن است مكملهاى آهن را نيز تجويز كند كه مى توانيد آن را به شكل قطره هاى ويتامين دريافت كنيد

. هيچ گاه اين قطره ها يا ديگر مكملهاى مغذى را بدون مشورت با پزشك به كودك ندهيد. آهن به طور اخص بايد تحت نظر پزشك مصرف شود چون ممكن است باعث مسموميت در كودكان شود.

عارضه احتمالى استفاده از آهن يبوست است اگرچه در استفاده از آهن مدفوع تيره تر و بدبوتر مى شود ولى حال كودك روز به روز بهتر مى شود. تنها عارضه جانبى اين است كه دندانهاى كودك زرد مى شود ولى پس از دوره مصرف رنگ دندانها به حالت طبيعى برمى گردد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

محمد گیان
26 بهمن 89 12:59
سلام آرین جان نوش جان شوید پلو از خدای عزیز میخوام که همیشه سرحال وسالم باشی انشالله
مامان سارینا
26 بهمن 89 15:09
مرسی گلم هم از لطفتون به ما هم از مطلب عالی که نوشتین خیلی مفید هستش از طرف من پسر گلتون رو ماچ کنید
سارا
26 بهمن 89 15:40
مطلبت خیلی قشنگ و مفید بود با اجازه خانمی تو پیوندام گذاشتمت

ممنونم عزیزم
اعظم
26 بهمن 89 20:26
سلام نسترن جان.خیلی ممنونم که بهم سر زدی و حالمو پرسیدی...........بد نیستم گلم شکر خدا..........امیدوارم همیشه کنار هم خوش و خرم باشید به حق امام زمان.......برام دعا کن
مامان فرزانه
26 بهمن 89 21:10
سلام مرسی عزیزم خوبید مطالبت خوب بود نیایشم غذاش خیلی کم شده راستی اولی بود کیک بزرگه مربعه ولی هر دوتاش قشنگه و جدیده از همین الان تولدش مبارک به خاطر محرم جمعه تولد می گیرم براش
ملیحه
26 بهمن 89 21:43
در مورد تغذیه تکمیلی .کتاب تغذیه شیرخواران از 6تا 12 ماهگی .کتاب جالبیه که دکتر ارتین به من داده بود.کار من و خیلی راه انداخت. ارین جان رو ببوس
زهرا
27 بهمن 89 2:37
سلام عزیزم وای چه پسمل نازی داری خدا حفظش کنه برای من هم دعا کن. ممنون از مطلب مفیدت در آینده حتما به درد کودک من هم میخوره از اینکه به شازده خانوم ما هم سر زدید ممنونم.