آرین آرین ، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه سن داره

مامان از کودکی هام بگو

آزمون هوش

1390/4/19 14:48
نویسنده : مامان نسترن
1,123 بازدید
اشتراک گذاری

 

وقتی با خاله جونا راجع به تربیت و آینده شما صحبت می کنم, بهم گوشزد می کنن که تو خیلی وسواس داری و اینجوری بچه رو از خودت زده می کنی.

اما من آروم نمیشم. دلم می خواد تو بهترین باشی. دلم میخواد به همه خواسته های معقولت برسی.

نمی دونم چرا , از همین الان توی فکرم اینه که تورو چه کلاسایی بذارم که از لحاظ هوش وخلاقیت تقویت بشی.

خودم به شخصه یادمه یه سری کمبودهایی رو در کودکی و بزرگسالی تجربه کردم. مثلا فراموش نمی کنم که چقدر به  نقاشی علاقهداشتم و همه از مدرسه گرفته تا آدمای اطرافم از نقاشی من تعریف می کردن. یادمه یه روز یه نقاشی از روی کارت پستال طرح منیاتور کشیدمو فرستادم با یه نامه به پدر جون( بابای عزیزم) که اونوقتا دایم جبهه بودن. وپدر جون برام گفتن که چقدر همه تعریف کردنو اون نقاشی رو زدن به دیوا سنگرشون.

niniweblog.com

اونوقتا خیلی شرایط جالبی واسه کلاس رفتنم نبود. پدر جون چند جایی رفتن تا منو ثبت نام کنن , اما واسه گروه سنی من هنوز کلاسی نبود.

وهمین باعث شد کم کم علاقه مو ازدست دادم.

یا حتی فراموش نمی کنم که چقدر تلاش کردم تا تونستم در آزمون تیزهوشان راهنمایی نمره قبولی رو بدست بیارم, و شدم رتبه یک . وقتی اسممو روی تابلوی اعلانات مدرسه دیدم از خوشحالی نمیتونستم تحمل کنم تا زنگ بخوره و برم خونه.

اما اینبارهم نشد.

niniweblog.com

آخه مدرسه تیزهوشان با خونه ما کلی فاصله داشت و سرویس مدرسه هم شاگردی اطراف ما نداشت. بالطبع واسه من یکنفر امکان گرفتن سرویس انفرادی نبود. اینا همه برمی گرده به کمبود امکانات زمان تحصیل من و کودکیام.

اما زمان شما گلم فرق می کنه. الان عصر کامپیوترو فناوری ونانوست. دیگه گذشت اونزمانکه مامانا بچه هاشونو عصر به عصر ول می کردن توی کوچه و خیابون. الان اگه بخوای به جایی برسی و کسی بشی واسه خودت باید اساسشو از کودکی بریزی.

عزیزکم به کم قانع نباش که ا گه اینجور باشه ,همیشه همون پله اول میمونی.

درخواست کن niniweblog.com, بخواه ,

 

آفریننده کاینات مثل ما زمینیا خساست نداره.

به گفته مولا علی: به کم قانع نباش و سهم تو از دنیا به اندازه خواسته تویه. کم بخوای کم گیرت میاد.

آقای من این حرفمو یه وقت با مادیات اشتباه نگیری که کلی فرق بینشون.

 

niniweblog.comدوستت دارم خوشگلم.

بیا باهم واسه آینده قشنگت تصمیم بگیریم.

خب حالا چند تا آزمون هوش جالب واست میذارم. کلی مقاله لاتینم پیدا کردم که ترجمه نشدست. باید ترجمش کنم بعد واست اونا رو هم میذارم.

 

niniweblog.com

 

آزمون استنفورد – بینه بر مبنای آزمون هوشی آلفرد بینه و تئودور سیمون[3] در سال ١٩٠٥ ساخته شد. آزمون هوشی بینه – سیمون بر مبنای دو اصل "تعریف سن" و "مفهوم توانایی­های کلی ذهنی" تدوین گردید. براساس اصل اول، بینه معتقد بود که توانایی­های کلی ذهنی کودکان با افزایش سن رشد می­کند

 

در اینجا نمونه­هایی از سوال­های آزمون استنفورد – بینه در سنین مختلف، مطرح می­شود.
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ٢ و ٥/٢ ساله
 
·        تشخیص اجزای بدن: تصویر یک کودک به آزمودنی نشان داده می‌شود. او باید ٤ مورد از اجزای بدن یعنی مو، دهان، پاها، دست­ها، گوش، بینی و چشم­ها را نشان دهد.
·        ساختن برج: آزمودنی باید بتواند با روی هم قرار دادن ٤ مکعب چوبی به ابعاد ٥/٢ سانتیمتر یک برج بسازد.
·        شناسایی اشیا: آزمودنی باید با دیدن ماکت اشیای زیر، ٥ مورد را شناسایی کرده آن­ها را نشان دهد: سگ، توپ، قطار، تختخواب، عروسک و قیچی.
·        نام بردن اشیاء: آزمودنی باید با دیدن تصاویر بعضی از اشیا مانند هواپیما، تلفن، کلاه، توپ، درخت، کلید، اسب، چاقو، کتاب، کشتی، و ... نام آن­ها را بگوید.
 
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ٣ و ٥/٣ ساله
 
·        ساختن پل: آزمودنی باید بتواند از روی الگوی یک پل که توسط آزمایش­کننده با مکعب­­های چوبی در حضور کودک ساخته می­شود، یک پل بسازد.
·        کشیدن از روی دایره: آزمودنی باید بتواند از روی یک دایره که به وی ارائه می‌شود، منحنی بسته­ای شبیه به یک دایره رسم کند.
·        تکرار سه رقم: آزمودنی باید پس از گوش دادن به اعدادی که توسط آزمایش‌کننده خوانده می­شود، آن­ها را بلافاصله به همان صورت تکرار کند. (١-٤-٦)، (٢-٥-٣)، (٧-٣-٨). یادآوری و تکرار یک مورد از سه مورد کافی است.
·        جدا کردن دکمه­ها: آزمودنی باید بتواند در ٢ دقیقه ٢٠ دکمه­ی کوچک سیاه و سفید را جدا کند و دکمه­های هر رنگ را در یک جعبه­ی کوچک جای دهد.
·        درک و فهم: آزمودنی باید به یکی از ٢ سوال زیر درست پاسخ بدهد: اگر تشنه‌ات باشد چه می­کنی؟ اجاق گاز برای چیست؟
 
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ٤ و ٥/٤ ساله
 
·        گفتن متضاد کلمات: آزمودنی باید با گفتن متضاد کلمات، جمله­های زیر را که برایش خوانده می­شود کامل کند: برادر پسر است، خواهر چه؟ روز هوا روشن است، شب چطور؟ پدر مرد است، مادر چه؟
·        درک و فهم: آزمودنی باید بتواند به این سوال­ها پاسخ دهد: خانه برای چیست؟ کتاب برای چیست؟
·        حافظه برای یادآوری جمله­ها: جمله­های زیر یکی پس از دیگری برایش خوانده می­شود، آزمودنی باید پس از شنیدن هر جمله آن را به همان صورت بازگو کند: ما می­خواهیم برویم برای مادر کمی شیرینی بخریم. نسرین دوست دارد بچه گربه­ها را در لانه غذا بدهد.
·        درک زیبایی: سه کارت که روی هر کارت دو تصویر، یکی زیبا و دیگری زشت کشیده شده است، به آزمودنی نشان داده می­شود. او باید در هر کارت تصویر زیباتر را نشان دهد.
 
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ٥ ساله
 
·        کامل کردن تصویر ناقص: تصویر یک آدمک به آزمودنی ارائه می­شود. او باید حداقل دو قسمت آن را کامل کند.
·        رسم یک مربع: آزمودنی باید از روی یک مربع شکلی تقریبا شبیه آن بکشد.
·        تعریف اشیا: آزمودنی باید در برابر پرسش­های زیر دو مورد از اشیا را با ذکر جنس، شکل یا مورد استفاده­ی آن­ها تعریف کند.
 
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ٦ ساله
 
·        خزانه­ی لغات: فهرستی از لغات، یکی پس از دیگری برای آزمودنی خوانده می‌شود و او باید معنای هر لغت را بیان کند. نمونه­ای از این کلمه­ها عبارتند از: پرتغال، پاکت، نی، مژه، سوزش، غرش، سخنرانی و مهارت.
·        بیان تفاوت­ها: از کودک خواسته می­شود تفاوت بین اشیا را بگوید.
·        مفهوم اعداد: ١٢ مکعب چوبی در اختیار آزمودنی گذاشته شده و از او خواسته می­شود که 5 شماره خاص را از میان آن­ها جدا کند، او باید به چهار مورد پاسخ درست بدهد.
 
 
 
آزمون کودکان ٧ ساله
 
·        مهمل­یابی: تصاویری به آزمودنی نشان داده می­شود و او باید اشتباه یا مهمل بودن آن را بیان کند.
·        شباهت­ها: آزمودنی باید شباهت بین دو مورد از چهار مورد زیر را توضیح دهد: شباهت بین چوب و زغال سنگ، کشتی و اتومبیل، سیب و آلو، آهن و نقره.
·        کشیدن از روی لوزی: آزمودنی باید از روی شکل لوزی که به او ارائه می­شود، شکلی تقریبا مشابه آن را بکشد.
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ٨ ساله
 
·        حافظه برای داستان: داستانی برای کودک خوانده می­شود. سپس چند سوال درباره­ی داستان مطرح می­گردد که باید به آن پاسخ بدهد.
·        درک و فهم: آزمودنی باید به نمونه­هایی از پرسش­های زیر پاسخ بدهد: اگر در خیابان یک شهر کودک سه ساله­ای را که پدر و مادرش را گم کرده است، پیدا کنید چه کار خواهید کرد؟ اگر چیزی را که مال دیگری است بشکنید چه کار خواهید کرد؟
·        مهمل­یابی کلامی: مطالبی برای آزمودنی خوانده می­شود و او باید بگوید چرا اشتباه یا احمقانه است.
 
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ٩ ساله
 
·        حافظه­ی طرح­ها: طرحی به مدت ١٠ ثانیه به آزمودنی ارائه می‌شود. سپس آن را از دید او پنهان می­کنند. او باید شبیه آن را از حفظ بکشد.
·        گفتن کلمه­های هم­قافیه: از آزمودنی خواسته می­شود کلمه­ای، هم­وزن یا هم‌قافیه­ی کلمه­ی دیگر را بگوید.
·        تکرار 4 رقم از حفظ: چهار عدد یک رقمی مانند ٦، ٢، ٥ و ٨ به‌طور شمرده برای آزمودنی خوانده می­شود، او سپس باید آن­ها را به همان ترتیب از حفظ بازگو کند.
 
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ١٠ ساله
 
·        معنی کردن کلمه­های انتزاعی: آزمودنی باید معنای کلمه­هایی مانند افسوس، کنجکاوی، اندوه و تعجب را بیان کند.
·        یافتن دلیل: از آزمودنی خواسته می­شود که در مورد برخی مسائل دلیل بیاورد.
 
 
niniweblog.comآزمون کودکان ١١ تا ١٤ ساله
 
·        حافظه برای تکرار ٥ رقم: سوال ٩ ساله­ها.
·        جمله­سازی از کلمه­های درهم­ریخته: جمله­ای با کلمات درهم­ریخته در اختیار آزمودنی قرار داده می­شود. او باید جمله­ی درست را با استفاده از کلمه­ها بسازد.
·        بیان شباهت سه چیز: از آزمودنی خواسته می­شود شباهت بین سه چیز را بیان کند
 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

مامان فرشته
19 تیر 90 15:14
سلامممممم نسترن نازنینم خوبین ؟ ای که من قربون باهوشترین پسمل ناز دنیا برم این جیگر مطمئناً احتیاج به هیچ آزمونی نداره چون خودش بی نهایت باهوشه ماشاا... بابت امکانات هم راست می گی خداییش دوره ما کجا و این دوره کجا آدم پیش بچه های امروزی کم می آره برات یه نظر خصوصی گذاشتم
مامان پارسا جون
19 تیر 90 17:50
منم باهات موافقم عزیزم که آدم نباید به کم قانع باشه راستس آزمون واه زیر یک سال نداشتی
مامان آرین
19 تیر 90 18:11
سلام خیلی تست جالبی بود.میدونی منم همین وسواس ها رو برای آرین دارم ولی وقتی با مشاور صحبت کردم گفت نباید بهشون فشار بیاریم
مامان وانیا
19 تیر 90 19:44
مرسی آموزنده و جالب بود
مامان شازده کوچولو
19 تیر 90 23:25
آفرین به مامانی پرتلاش و آینده نگر آرین جون قدر مامانی مهربون رو بدون عزیز دلم موفق باشید
مامانی کسرا
20 تیر 90 9:29
من واسه هوشش نگران نیستم حالا یکم بالا تر یا پایین تر! بیشتر نگران سلامتی روح وروانشم که زمانه ما خیلی بیشتر بود! سلامت اجتماعی ,رفتاری...
مامان رها
20 تیر 90 9:29
سلام نسترن جون همه صحبتهاتو قبول دارم و از تستت خیلی خوشم اومد امیدوارم در مورد آرین به آرزوهات برسی
مامان ماهان
20 تیر 90 9:43
چه تستای باحالی بود عزیزم ممنوووووووووووووووووووووون
مامان فهیمه
20 تیر 90 10:06
انشالله آرین گل...یکی از بزرگترین نخبه های کشور اسلامی مون بشه
نسرین مامان باران
20 تیر 90 11:31
سلام . مطالب جالب بود . من شمارو به لیست دوستهام اضافه کردم .
گیلدا
20 تیر 90 13:19
سلام نسترن جان. با چند زبانه شدن پسرت چطوری؟ به نظرم یه تحقیقی بکن ببین بچه ها از چند سنی می تونی زبان دوم رو یاد بگیرن. من می خوام این کار رو بکنم.موفق باشی
محمد گیان
20 تیر 90 15:12
سلام خاله سلام آرین خوبین خاله موافقم مرسی از مطلبت