آرین آرین ، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه و 4 روز سن داره

مامان از کودکی هام بگو

آموزش يوگا براي کودکان خردسال (يک تا ۷ سال)

1390/3/9 14:56
نویسنده : مامان نسترن
2,485 بازدید
اشتراک گذاری

امروز متوجه شدم یوگا تنها واسه بزرگترها نیست , بچه های زیر سه سال هم می تونن این ورزش رو انجام بدن.

این مطالب روسایتی از منيع : روزنامه ابتکار نوشته بود. واسم جالب بود.

سعی می کنم این تمرین ها رو با توام انجام بدم. البته صبحها که بیدار میشی همون جا توی رخت خوابت باهم کلی ورزش  و ماشاژ انجام می دیم:

 

آموزش هاي يوگا است که موجب تقويت توان ذهني - جسماني، هماهنگي، سازگاري، انعطاف پذيري، تمرکز و مقابله با استرس هاي روزانه مي شود.

یوگا براين اصل استوار است که، اگر بتوان ذهن را تغيير داد، مي توان هر گونه مانعي را که مانع از حرکت انسان مي شود، از ميان برداشت

 

کودکي که تمرينات يوگا را به طور منظم انجام مي دهد، بدني سالم، نرم، ورزيده و قوي دارد.

 

تمرينات يوگا ماهيچه ها را فشرده و سخت نمي کند، بلکه موجب استحکام و تعادل آنها مي شود و سلامتي جسم و روان به دنبال دارد.

 يوگا مي تواند در درمان کودکاني که دچار اختلالات تنفسي (مثل آسم و تنگي نفس)، اختلالات گوارشي، ناتوانايي هاي يادگيري، اختلالات مربوط به خواب (مثل بي خوابي ها، بدخوابي ها، کابوس ديدن) هستند، نقش موثري ايفا کند.

 يوگاي کودکان، آنان را به شادي و سرور بر مي انگيزد و اين امکان را به آنها مي دهد که در تمام سطوح جسمي، ذهني و رواني شان تعادل برقرار کنند

 

 

کودکان پرخاشگر و عصبي مي توانند از طريق انجام تمرينات يوگا به کنترل رفتارهاي تند خود بپردازند و سعي کنند با تمرکز بر عکس العمل هاي هيجاني و خشونت آميز خود، آنها را تغيير دهند و به آرامش دست يابند.

بر خلاف ورزش هاي رزمي و خشن که بر اصل رقابت و از ميان بردن حريف استوارند، يوگا تنها بر اصل تقويت توان فردي، حفظ آرامش، کسب اعتمادبه نفس و خويشتن داري تاکيد دارد.

.

 

 

والدين و مربيان مي توانند تمرين هاي يوگا را در قالب بازي هاي ساده به کودکان بياموزند و آنها را به تکرار اين تمرينات تشويق کنند.

نکته اي که براي آموزش يوگا به کودکان خردسال بايد مدنظر داشت آن است که، در وراي هر بازي، اصول يادگيري رشد ذهن، جسم و شخصيت کودک نهفته است که از طريق انجام منظم آنها حاصل مي آيد.

زیبازیبا

تمرينات يوگا براي کودکان زير ۳ سال با کمک و همراهي والدين و يا مربيان آنها انجام مي شود.

 حرکت دادن پاهاي کودک (به صورت دوچرخه)،

باز و بسته کردن بازوهاي کودک به طرفين،

چشمک زدن، لبخند زدن و خواندن ترانه هاي شاد کودکانه

 از جمله تمرينات مناسب براي کودکان زير يک سال است.

 براي کودکان بالاي يک سال، والدين و يا مربيان علاوه بر آموزش هاي فوق، مي توانند با

غلت دادن کودک به طرفين،

گرفتن مچ دست هاي کودک و بلند کردن او،

موجب قوي شدن ماهيچه هاي گردن کودک شوند.

مدت انجام اين تمرينات مي تواند بين ۵ تا ۱۵ دقيقه باشد. توجه داشته باشيد، تمرينات يوگا، بايد به صورتي انجام شوند که فشاري بر کودک وارد نيايد و او از انجام آنها لذت ببرد.

انجام بازي هاي گروهي توام با ترانه هاي ساده، تمرينات تنفسي عميق، حرکات پروانه اي شکل و انجام حرکات کششي مي توانند از جمله تمرينات يوگايي ويژه کودکان بالاي دو سال باشند.Group Hug

 کودک زماني مي تواند درست عمل کند که قادر باشد درست احساس و فکر کند.

 تعاليم يوگا به کودک کمک مي کند تا تعادل و هماهنگي بين جسم و ذهن خود برقرار سازد و بتواند با سازش و شناخت خود به خويشتن داري و کنترل نفس دست يابد.

 مدت زمان تمرين هاي بدني ويژه کودکان خردسال، ۵ تا ۱۰ دقيقه، سپس يک دقيقه استراحت و سرودخواني (و يا گوش دادن به ترانه) و آنگاه ۵ دقيقه بازي هاي ساده است (توجه به تفاوت هاي فردي کودکان در تمام مراحل آموزش لازم و ضروري است).

 

         کی میشه ببینم پسرم روی سکو وایستاده و داره واسم دست تکون میده

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (17)

محمد گیان
9 خرداد 90 14:50
سلام به خاله نسترن و آرین خوشکل جالبه آزمایش میکنیم ببینم محمد چی میگه
مامان حسین
9 خرداد 90 15:30
جالبه .
مامان فرشته
10 خرداد 90 3:08
سلام عزیزم خوبی ؟ چه جالب بود ممنون
مامان ماهان
10 خرداد 90 9:45
گیلدا
10 خرداد 90 12:45
با سلام به شما دوست عزیز. ماشااله پسر زیبا و جذابی داری. خدا برات نگهش داره. نگران جیغ زدنش هم نباش. چون الان نمی تونه زیاد حرف بزنه اینطوری خودش رو تخلیه می کنه. یکی از بستگان من اینطور بود بعد از اینکه به حرف افتاد حل شد. فقط باید اطرافیان خیلی صبور باشند و وقتی که جیغ می زنه سرش رو با بازیهای دیگه مثلا بازیهای فکری یا کارتون و اینجور چیزها گرم کنند . از چیزهایی که حرصش رو در میاره دوری بدش. مطمئن باش مشکلی نیست. منم دخترم 9 ماهشه تازه یاد گرفته قهر کنه. برای همه چیز قهر می کنه و گریه می کنه. این مشکلات بچه های تو این سنه فقط پدر و مادره باید صبور باشن.برات آرزوی روزهای خوش در کنار خانواده ات دارم.
آرتین خان
11 خرداد 90 13:42
خیلی جالب بود
مامان رها
11 خرداد 90 13:44
قربونت برم امیدوارم حتما حتما این صحنه را ببینی
گیلدا
11 خرداد 90 14:17
با سلام به شما. خوشحال شدم که به وب من سر زدی. دوست دارم با شما تبادل لینک داشته باشم. اگه شما هم علاقمند بودید به من اطلاع دهید. شاد و سلامت باشی
محمد گیان
11 خرداد 90 14:46
سلام
گیلدا
12 خرداد 90 8:39
سلام . خوشحال که با هم تبادل لینک داریم. برات آرزوی موفقیت دارم
سمیرا مامان سپهر
12 خرداد 90 8:46
مریم
14 خرداد 90 3:16
سلام مامان آرین جون چقدر این مطلبت جالب بود تا حالا نشنیده بودم در مورد جیغ کشیدنش اصلا ناراحت نباش ،درسا هم همینطوره ،تازه موهاشم میکشه ،منم مثل شما حساسم و بردمش پی مشاوره و اونم گفت طبیعیه ،فقط هر چیزی که انرژِی رو زیاد میکنه بهش نده مثل کاکائو - چیپس -پفک -سوسیس و کالباس و سس مایونز و... خوب میشه منم همین کارو کردم و خدا رو شکر بهتر شد ولی هنوز وقتی عصبی میشه موهاشو میکشه... آرین جونو ببوس و نگران نباش
بهاره
14 خرداد 90 12:12
salam khale jonam mamnonam behem sar zadi man 12 salame khale
محمد گیان
16 خرداد 90 10:23
سلام خوبین آرین جان چطوری
مامان ماهان
17 خرداد 90 9:46
سلام خوبییییییییییی کلاسهات و میری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نازنین نرگس نفس مامان
17 خرداد 90 11:19
کجایید شمااااااااا......اه چرا خبر جدید نمیاری